VOEDING & NATUUR

Slaat duurzaamheid eindelijk aan?

duurzaam_voedselWow! De omzet van producten met een keurmerk in de Nederlandse supermarkten is gegroeid en niet zo een klein beetje ook. De verkopen zijn in het eerste half jaar van 2016 gestegen naar bijna 1,3 miljard euro.  In dezelfde periode vorig jaar lag de omzet van duurzame voeding net boven de 1 miljard euro. Dat is een stijging van 24%. Daarmee heeft het de reguliere voeding ingehaald; de totale supermarktomzet laat namelijk een groei van 2,4 procent zien in het eerste half jaar. Het onderzoek werd uitgevoerd door IRI.

KEURMERKEN
Duurzaam wordt door IRI gedefinieerd als alle producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, Rainforest Alliance, UTZ, LR of Milieukeur. De meeste van deze keurmerken zijn recent door Milieucentraal ook benoemd als topkeurmerk. De 3 grootste keurmerken zijn Beter Leven, Biologisch en UTZ (samen goed voor 80 procent van de totale omzet).
1* PRODUCTEN VLEES
De grootste absolute groei wordt gerealiseerd door Beter Leven. De groei van Beter Leven Keurmerk wordt vooral gedreven door de groei van 1 ster producten en dan vooral varkensvlees en kip. Bij varkensvlees wordt de groei vooral gedreven doordat regulier varkensvlees door de supermarkten wordt vervangen door Beter Leven met 1 ster. 1 Ster houdt voor bijvoorbeeld varkens in dat zij meer leefruimte hebben, ‘speelgoed’ hebben en biggen niet gecastreerd worden.  Ook de omzet van producten met 2 en 3 sterren zit sterk in de lift.

Dit is toch wel een erg positief geluid. Het aanbod is gestegen en het bewustzijn van de consument ook. Eet smakelijk!

 

Bronnen:Daar (foto), Beter Leven, Distrifood

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *